Voita $100.000 – ja kertomus siitä, miten kävin GE:n tutkimuskeskuksessa

Viime heinäkuussa, kesämökillä ollessamme, soi puhelin. Tuntematon numero, johon en välttämättä lomalla vastaa. Vastasin kuitenkin.

Vaimo, sopiiko jos mä käyn Münchenissä ensi viikolla?

Reilun viikon päästä istuinkin Embraerin kyydissä matkalla Müncheniin, General Electricin tutkimuskeskukseen nimeltään GE Global Research Europe, jonne kyseinen, maailman suurin yritys oli kutsunut ihmisiä eri puolilta Eurooppaa. Toimittajia, ja, vähän yllättäen, blogi-kirjoittajia. Mikäs siinä, ajattelin, tietenkin energiatekniikan kehityksen terävin kärki kiinnostaa, ja edessä oli parin päivän matka Saksaan, ”firman piikkiin”, GE:n Münchenin tutkimuskeskukseen, jonne oli keskitetty erilaisia uusiutuvan energian ja muita energiateknologian tutkimusprojekteja. Juuri muuta en asiasta siinä vaiheessa tiennyt.

Itse tutkimuskeskus sijaitsee yliopiston kampuksella, avattu vuonna 2004 ja se työllistää 150 henkilöä yli 20 maasta.

Kuva 1. GE Global Research Europe, München

Tilaisuus alkoi seminaarilla, jossa esiteltiin GE:n vihreää Ecomagination –brändiä, jonka alla kehitetään uusiutuvaan energian tuotantoon, siirtoon ja energian käytön tehostamiseen liittyviä tuotteita. Seminaari alkoi tällä slaidilla:

Kuva 2. GE:n Ecomagination-brändistä opittua

GE:ssä oli mietitty, pitäisikö kehittää ”vihreä” brändi uusituvan energian ja energiansäästön ympärille. Alussa ideaan suhtauduttiin penseästi. Ajateltiin, että kyse on vain jostain elitistisestä ”vihertämisestä”, joka maksaa liikaa ja jota asiakkaat vihaavat. Nopeasti kuitenkin oli huomattu, että kyse olikin teollisesta kehityksestä, joka säästä rahaa, myös asiakkaiden rahoja. Alla oleva esimerkki kertoo, mistä käytännössä voi olla kysymys:

Kuva 3. Energian sääsäminen säästää rahaa!

 

Kuva esittää GE:n kehittämää lentokoneiden lähestymisjärjestelmää, jonka ansiosta kone lentää lyhemmän matkan kiitorataa lähestyessään. SAS laskee voivansa järjestelmän avulla säästää polttoainekuluissa kuusi miljoonaa dollaria vuodessa yksin Tukholman kentällä perinteiseen lähestymisjärjestelmään verrattuna. Sama toiminto hoidetaan vähemmällä polttoaineella, siis halvemmalla kuin ennen. Tätä on energiankäytön tehostaminen parhaimmillaan! Energiaa kuluu vähemmän, ja rahaa säästyy. GE:n keskuudessaan tekemälle asennemuutokselle olisi varmaan tarvetta laajemminkin.

Seminaarin jälkeen oli vuorossa kierros tutkimuskeskuksen laboratorioissa. Laboratorioissa oli ymmärrettävistä syistä kuvaaminen kielletty.

Aurinkolaboratorio

Laboratoriossa oli aurinkosimulaattori, jonka avulla testataan aurinkopaneeleita. Simulaattori tuottaa samanlaista valoa kuin Aurinko. Lisäksi laboratoriossa kehitettiin aurinkopaneelien kytkentälaitteita, niitä, joilla paneelit liitetään julkiseen sähköverkkoon.

Tuulilaboratorio

Kehitystyön alla uusi tuulivoimalan generaattori, joka on puolta pienempi kuin aikaisemmat.

Organinen Rankine-prosessi

Ulkona kontissa oli pieni Jenbacher-kaasumoottori. Viereisessä kontissa oli prototyyppi ns. orgaanisesta Rankine-prosessista. Kyseessä on toimintaperiaatteeltaan samanlainen turbiinikoneisto kuin höyryvoimaloissa käytetään, mutta ei vesihöyryllä, vaan jollakin orgaanisella aineella, hiilivedyllä, jonka kiehumispiste on vettä matalampi. Näin voidaan hyödyntää matalan lämpötilan hukkaenergiaa, jota teollisuudessa syntyy. Kaasumoottorin sähköteho kasvaa 10 % kun moottorin hukkalämpö hyödynnetään orgaanisessa Rankine-prosessissa. Kehitystyö on vaiheessa, jossa ensimmäisiä koneistoja aletaan toimittaa asiakkaille. Kokoluokka tällä hetkellä on n. 17 MW. Teoriassa ylärajaa ei ole.

Tämä oli ehkä kaikkein mielenkiintoisin kehityskohde. Matalan lämpötilan hukkaenergiaa teollisuudessa syntyy runsain määrin, ja nykyisellään se päätyy useimmiten vesistöön tai ilmaan. Luulen, että tästä tulee menestystuote. Vastaavia on kehitetty Suomessakin.

Komposiittimateriaalien valmistus

Komposiitit, kuten hiilikuituvahvisteinen muovi, ovat tärkeitä tuulivoimaloiden siipien valmistuksessa. Komposiittimateriaalien valmistus on perinteisesti ollut käsityötä, ja sen vuoksi kallista. Laboratoriossa kehitettiin menetelmiä, joiden avulla tuulivoimalan siipien valmistus voitaisiin tehdä roboteilla ja siten pudottaa hintaa ja parantaa siipien laatua. Itse hiilikuitu on suhteellisen halpaa, mutta suuri ihmistyön osuus on pitänyt komposiittirakenteiden hinnat korkeana.

Yleisökysymykseen, mitä käytetyille tuulivoimaluiden siiville tehdään, vastaus oli: Voidaan hävittää polttamalla. Komposiitteja ei voi kierrättää. (Eikä ihmisten korvaaminen roboteilla ehkä ihan vastaa odotuksia uusiutuvan energian työllistävästä vaikutuksesta.)

Lisäksi yhtenä kehityskohteena kerrottiin olevan paineilmaan perustuva energiavarasto. Paineilmalla on monia etuja, mutta suurena haittana on huono hyötysuhde. Ilma kuumenee voimakkaasti kun se paineistetaan, ja jos lämpö menee harakoille, energiaa menetetään. Ratkaisuksi on kehitteillä menetelmä, jossa lämpö varastoidaan erikseen, ja palautetaan ilmaan kun varastoa puretaan. Toivottavasti joku vielä keksii, mihin suuren tilavuuden vaativa paineilma varastoidaan.

Kuva 4. GE Global Research Europe, München

Kuva 5. GE Global Research Europe, München

Voita $100.000

Olen monesti sanonut, että energiatekniikassa kaikki suuret keksinnöt on tehty jo sata vuotta sitten, ja täydentänyt, paitsi ydinvoima, joka on vasta 70 vuotta vanha. Myös GE lienee törmännyt tähän haasteeseen, ja järjestää ideakilpailun, jossa viisi parasta ideaa palkitaan sadan tuhannen dollarin palkinnolla. Kilpailun esittely alla olevassa GE:n minulle toimittamassa tekstissä. Rahat ovat siis pöydällä, ideoikaa ja korjatkaa potti kotiin!


GE kutsuu tutkijat, yrittäjät ja uusyritykset keksimään älykkäitä ekokotiratkaisuja

General Electric kumppaneineen etsii ehdotuksia globaalin innovaatiokilpailunsa ecomagination challengen kakkosvaiheeseen. Tutkijoille, yrittäjille ja uusyrityksille kohdistetun Powering Your Home -kilpailun tavoitteena on synnyttää älykkäitä energiaratkaisuja koteihin. Viisi parasta ehdotusta palkitaan kukin 100 000 dollarilla.

– Tämä on loistava tilaisuus uutta teknologiaa kehittäville pohjoismaisille yrityksille ja yrittäjille, jotka tarvitsevat vahvaa kumppania tai kasvupääomaa. Puhdas energia ja energiatehokkuus ovat kestävän kehityksen tukipilareja tulevaisuudessa, joten on tärkeää varmistaa, että hyvät ideat ja uudet teknologiat pääsevät markkinoille. Me GE:llä olemme asettaneet omalle ympäristönsuojelutyöllemme korkeat tavoitteet. Emme voi kuitenkaan tehdä kaikkea itse, joten teemme yhteistyötä useiden kumppanien kanssa ja olemme lanseeranneet GE ecomagination challenge -kilpailun, sanoo GE:n Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava johtaja Hans Enocson.

Vuonna 2010 julkistetun ecomagination challenge -kilpailun tavoitteena on löytää parhaat ideat energian tuotannon, jakelun ja käytön uudistamiseksi. Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa – Powering The Grid – saatiin yli 4 000 ideaa ympäri maailmaa. Yksi voittajista on ruotsalainen ClimateWell.

Ehdotusten joukossa on jo muun muassa pietsosähköinen lattia, joka synnyttää energiaa, kun sen päällä kävellään, muovitynnyrit, jotka lämmittävät aurinkoenergialla ja katolle asennettavat hiljaiset tuuliturbiinit.

Nämä ja muut valmiit ehdotukset löytyvät osoitteesta:

http://www.gereports.com/ecomagination-challenge-ii-from-tunnel-turbines-to-smart-floors/

Lähetä ehdotuksesi osoitteessa www.ecomagination.com/challenge 15.3.2011 mennessä.

Valituille osallistujille tarjotaan mahdollisuutta yhteistyöhön GE:n kanssa:

  • Investoinnit: GE ja sen kumppanit tarjoavat 200 miljoonan dollaria pääomaa investoitavaksi lupaaviin uusiin yrityksiin ja ideoihin maailmanlaajuisesti.
  • Arviointi: GE:n teknologian ja liiketoiminnan asiantuntijoista koostuva raati arvioi osallistujien liiketoimintastrategiat.
  • Jakelu: Mahdollisuudet kumppanuuteen GE:n kanssa kartoitetaan liiketoiminnan skaalaamiseksi maailmanlaajuisesti.
  • Kehittäminen: GE:n teknistä infrastruktuuria ja globaalien tutkimuskeskusten resursseja hyödynnetään teknologia- ja tuotekehityksen kiihdyttämisessä.
  • Kasvu: Mahdollisuudet hyödyntää GE:n olemassa olevia asiakassuhteita tuotteen tai palvelun viemiseksi markkinoille tutkitaan.

Lue lisää: www.ecomagination.com/challenge

Camilla Sand
Markkinointi ja viestintä, GE
puh. +46 704 577014

Jätä kommentti