Bloginpitäjästä tehtiin tutkintapyyntö poliisille

fooling-yourself11.5.2015 kirjoitin otsikolla

PARI – Polttoöljyn lisäaineen mainontaa humpuukiväittämillä

Aihe ei ole suoranaisesti tämän blogin teemojen mukainen, mutta kirjoitin sen silti. Miksi? Lääkäreillä on lääkärin etiikka, minulla on insinöörin etiikka, jonka koen velvoittavan minua mm. tuomaan julki tämäntyyppisiä kuluttajien harhaanjohtamisyrityksiä, jotka oman asiantutemukseni avulla pystyn luotettavasti paljastamaan.

Itse olin valmis jättämään aiheen käsittelyn tuohon yhteen juttuun. Kuitenkin 15.2.2017 ko. yrityksen hallituksen puheenjohtaja uhkasi korvausvaatimuksilla ja oikeustoimilla, mikäli en poista artikkelia määräpäivään mennessä. En poistanut, enkä poista vastaisuudessakaan asiasisällöltään virheettömiä artikkeleita. Sen seurauksena yrityksen hallituksen puheenjohtaja ilmoitti jättäneensä asiasta tutkintapyynnön poliisille 21.2.2017.

Kirjoitukseni on kuulemma “vaikeuttanut yrityksen liiketoimintaa”. Liiketoimintaa haittaavat tässä tapauksessa tosiasiat, eivät minun kirjoitukseni. Olen asiaan liittyvät palamisen ja lämmön siirtymisen teoriat selostanut itse artikkelissa ja täydentänyt niitä kommenteissa, en toista niitä tässä. Lämpövoimaprosessit ovat minun ammattiosaamistani, eikä tekstissäni ole virheitä. Seison sanojeni takana, ja tekstini voi vapaasti tarkistuttaa kenellä tahansa, jolla on siihen riittävä asiantuntemus. Tekniikan Maailma on aineen jos testannut ja toteaa:

Aineella ei ollut vaikutusta palamishyötysuhteeseen eikä päästöihin.

Pari Light – Hurjien lupauksien lisäaine öljylämmitykseen

Ymmärtääkseni tutkintapyyntö koskee myös joitakin kommentointiin osallistuneita. Olen aina tässä blogissa jättänyt pahimmat henkilöihin menevää herjausta ja haukkumista sisältävät kommentit julkaisematta. Sama linja jatkuu edelleen, ja toivon myös Turun Pari Oy:n edustajien omissa kommenteissaan noudattavan tätä linjaa. Minua saa toki vapaasti herjata jos siltä tuntuu, en välitä siitä. Viestintuojia on ammuttu ennenkin kun viesti ei ole miellyttänyt. Yrityksestä se voi kuitenkin antaa melko erikoisen mielikuvan.

Tilanteeseen johtaneet vaiheet on luettavissa alkuperäisen jutun kommenteista, joihin pääsee helpoiten tämän artikkelin alussa olevasta linkistä.

Joudun osittain perumaan alkuperäisen väitteeni huijauksesta. En todellakaan tiedä, onko virheellisten väittämien kohdalla kyse tahallisuudesta vai tietämättömyydestä. Uskon, että mahdollisissa tuotevastuukysymyksissä tällä ei toisaalta ole suurta merkitystä. Minä en ole, enkä aio tehdä ko. tuotteen markkinoinnista ilmoituksia tahi tutkintapyyntöjä yhdellekään viranomaiselle. Mahdollisiin omaa tai perheeni turvallisuutta varantaviin uhkailuihin tulen luonnollisesti puuttumaan välittömästi.

Pidetään asiaan liittyvä keskustelu yhdessä paikassa, alkuperäisessä ketjussa. Siksi tämän artikkelin kommenttiosio on suljettu.

