“Online astroturfing” – uusi ilmastohuijauksen muoto

George Monbiot kirjoittaa:

Every month more evidence piles up, suggesting that online comment threads and forums are being hijacked by people who aren’t what they seem to be. The anonymity of the web gives companies and governments golden opportunities to run astroturf operations: fake grassroots campaigns, which create the impression that large numbers of people are demanding or opposing particular policies. This deception is most likely to occur where the interests of companies or governments come into conflict with the interests of the public. For example, there’s a long history of tobacco companies creating astroturf groups to fight attempts to regulate them.

Koko teksti täällä.

DeSmogBlog kirjoittaa:

There appears to be an increasingly sophisticated and planned effort by conservatives and polluter front groups to use “persona management” software to pollute social media outlets and website comment forums with auto-generated sockpuppet swarms designed to mislead and misrepresent real people.

Koko teksti täällä.

Seikkaperäinen selostus asiasta ja otteita vuotaneista sähköposteista löytyy Daily Kos artikkelista:

UPDATED: The HB Gary Email That Should Concern Us All

Englanninkielinen Wikipedia selittää termin Astroturfing seuraavasti:

Astroturfing is a form of propaganda whose techniques usually consist of a few people attempting to give the impression that mass numbers of enthusiasts advocate some specific cause.

Sanakirja ei tunne sanalle suomennosta.

Kyseessä on siis tekaistu, pienen ryhmän luoma illuusio massiivisesta ruohonjuurikampanjasta, yleensä jotain poliittista tarkoitusperää sisältävä vaikuttamisen muoto.

Löytyykö ilmastovastaisesta astroturfingista todisteita? Löytyy. Monbiot tekstissään raotti verhoa vähän ja lupasi myöhemmin lisää. Yksi Greenpeacen (kyllä, vaikka monesti kritisoin, tässä hommassa Greenpeace on todella hyvä) paljastama dokumentti löytyi helposti. American Petroleum Institute (API), joka on Yhdysvaltain öljyntuottajien etujärjestö, lähestyi jäseniään vuonna 2009, tarkoituksenaan järjestää ”kansalaismielenosoituksia” kahdessakymmenessä osavaltiossa. API lupasi hoitaa jonkun vastaavia tilaisuuksia järjestävän firman hoitamaan kuljetukset ja muut järjestelyt. Ote vuotaneesta kirjeestä:

The objective of these rallies is to put a human face on the impacts of unsound energy policy and to aim a loud message at those states’ U.S. Senators to avoid the mistakes embodied in the House climate bill and the Obama Administration’s tax increases on our industry.

Suomeksi sanottuna, API yritti masinoida 20 kansalaismielenositukselta näyttävää tilaisuutta vaikuttaakseen poliitikkoihin, jotta nämä eivät säätäisi öljyliiketoimintaa rasittavia veroja. Tätä varten API:n johto pyysi apua jäseniltään, koska jostain tarvittiin tietysti riittävästi statisteja tähän näytelmään.

Netti tuhansine blogeineen ja keskustelupalstoineen on mitä mainioin temmellyskenttä tähän tarkoitukseen.

Ei ole vaikeaa laatia ohjelmistoja, joilla yksi ihminen pystyy ylläpitämään kymmeniä henkilöllisyyksiä, kirjoittamaan satoja viestejä päivässä ja saada ne näyttämään eri IP-osoitteista tuleviksi. Paitsi että se on helppoa, se on halpaa ja kustannustehokasta. Varsinkin ulkomaisten sivustojen ilmastouutisten kommentteja lukiessa kannattaakin pitää mielessä tämä mahdollisuus, kaikki ei ehkä ole sitä miltä näyttää.

On myös todella helppoa nostaa minkä tahansa blogin tai muun sivuston näennäistä lukijamäärää, ja siten esim. Google-statusta, täysin automaattisesti, ilman että kenenkään tarvitsee tehdä juuri mitään. Keskusteluihin voidaan lähes automaattisesti generoida mielin määrin autenttisia kommentteja, jne. Esim. yksi pahimpia ilmasto-dis-informaation lähteistä, TV:n säämies Anthony Wattsin blogi Watts Up With That?, on valittu vuoden parhaaksi tiedeblogiksi 2008 ja on nyt taas finalistien joukossa. Kommentteja pääasiassa silkkaa pseudotiedettä sisältävät blogitekstit keräävät satamäärin, joukossa muutamia fiksuja, mutta suurin osa samalnaista huuhaata kuin itse blogikin. Lukijoita blogilla on tiettävästi 30000 päivässä. Voihan sillä olla, mutta vastaava olisi myös toteutettavissa astroturfingilla.  Ja ovatko ihmiset oikeasti niin tyhmiä, että kyseinen blogi pätynee jo toistamiseen ”parhaan tiedeblogin” tittelin omistajaksi? Joka tapauksessa, WUWT:in näkyvyys blogosfäärissä on huikea, mikä antaa mielikuvan mittavasta tieteenvastaisuudesta suuren yleisön keskuudessa. Voihan se olla aitoakin, mutta voi periaatteessa olla astroturfingin avittamaa. API ja sen jäsenet yms. hyötyvät vallitsevasta tilanteesta, ja niiden kannattaisi edesauttaa tieteenvastaisuuden säilymistä juuri WUWT:in kaltaisissa yhteisöissä.

Yhtä helppoa on automaattisesti syöttää ilmastoskeptisisiä kommentteja blogeihin ja uutissivustojen kommentteihin.

Sitäkään emme tiedä, kuinka monen nimimerkin takaa suomalaisissa ilmastokeskusteluissa löytyy sama henkilö, ainoana tarkoituksena häritä keskustelua. Niitä on aivan varmasti.

Emme ole vielä nähneet kuin jäävuoren huipun todellisesta ilmastohuijauksesta.

Aiemmat artikkelit:

Muuta:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s