Obama kääntää kelkkaa, autoteollisuus haraa vastaan

Romutettuja sähköautoja vuonna 2003

Romutettuja sähköautoja vuonna 2003

Obama on pyörtänyt koko joukon Bushin hallituskauden aikaisia päätöksiä. Yksi niistä kieltää osavaltioita asettamasta liittovaltiota tiukempia päästörajoja autoille, joka nyt joutuu uudelleen Yhdysvaltain ympäristöviraston harkittavaksi. Erityisesti Kalifornia, ja joukko muita osavaltioita olisi halunnut asettaa tiukempia rajoja, mutta Bushin hallinto esti pyrkimykset.

Autoteollisuus on näreissään asioiden saamista uusista käänteistä. Siis se sama autoteollisuus, joka on rähmällään anelemassa valtiolta miljardeja välttääkseen konkurssin, arvostelee nyt uuden hallinnon tahtotilaa ja ruokkivaa kättä. Ehkä olisi sittenkin parempi antaa tällaisella änkyräasenteella varustetun teollisuuden mennä nurin ja rakentaa raunioille uusi autoteollisuus. Sellainen, joka ymmärtää oman asemansa ja vastuun ottamisen merkityksen. Nykyisillä dinosauruksilla on pahoja asenneongelmia. 

Sama ongelma voitiin todeta jo 2003, kun GM:n hyvin liikkeelle lähtenyt sähköautoprojekti keskeytettiin ja kaikki valmistetut yli tuhat autoa kerättiin pois ja romutettiin.

EV1 oli GM:n vastaus Kalifornian vaatimuksille, joiden mukaan osan autoista piti olla nollapäästöisiä. EV1:stä tuli niin hyvä ja suosittu, että ilmeisesti auto- ja sen omistajana öljyteollisuus säikähti ja onnistui lobbauksellaan saamaan poliitikot pyörtämään päätöksensä. Projektin aikana kehitetyn akkutekniikan patentit päätyivät öljy-yhtiöiden käsiin, jotka ovat sittemmin käytännöllisesti katsoen estäneet NiMH-akkujen käytön sähköautoissa. Sähköautojen romutuksen jälkeen Bushin hallinto antoi suurieleisesti siunauksensa vetykäyttöisten autojen ja niiden infrastruktuurin kehitystyölle. Tekniikka on vaikea, ja öljy-yhtiöiden kannalta turvallisen kaukana tulevaisuudessa. Se ei ole edennyt lähellekään kaupallista toteutumista, joten bensiinin polttaminen on saanut rauhassa jatkua näihin päiviin asti. Voimme vain kuvitella, missä nyt olisimme, jos EV-1 olisi rauhassa saanut jatkaa elämäänsä.

Liekö sitten sattumaa, että EV1 romutettiin Bushin hallituskaudella, ja että hallituksen jäsenistä ainakin Dick Cheneyllä , Condoleezza Ricella  ja Andrew Cardilla on kytköksiä öljy-yhtiöihin? Salaliittoteoriat ovat yleensä huuhaata, mutta tämä tapaus haisee.

USA:n autoteollisuudella on siis perinteitä päästövaatimuksia ja öljyn käytön vähentämistä vaastaan öykkäröimisessä. Siksi radikaali nuorennusleikkaus vaikka konkurssin kautta saattaisi olla paikallaan. Valtiolta säästyisi tukirahat ja tulisi tilaa uudelle, ilmastovastuun tuntevalle teollisuudelle.

 http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/uutiskommentti/article209940.ece?s=u&wtm=tt-27012009

 http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2009/01/obama_otti_ymparistoasioissa_tiukan_uuden_suunnan_503436.html

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/48050-obama-jatkaa-bushin-politiikan-purkamista-–-nyt-suuttui-autoala

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/USAn+hallitus+lupasi+pitää+autojätit+hengissä/HS20081213SI2TA047b8

http://www.uusisuomi.fi/raha/48053-autojatti-irtisanoo-2000-tyontekijaa

http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

http://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s