Idea- vai idioottiparkit?

Paikallislehti Karkkilan Tienoo kirjoitti 29.10.2008 ilmestyneessä numerossa otsikolla ”Pääministeri Vanhanen antoi tukensa Ideaparkille.” Vihdissä vaalitilaisuudessa vieraillut pääministeri antoi varauksettoman tukensa ideaparkille. Hänen mielestään kaupallisia suuryksiköitä pitää saada rakentaa muuallekin kuin Helsingin keskustaan tai rautateiden varsille. Vihdin Ideapark tarjoaisi Vihdille ja kehyskunnille hyvän mahdollisuuden kasvattaa työpaikkaomavaraisuuttaan.

Vanhanen ottaa kantaa pääkaupunkiseutuun:
”Uudenmaan ongelma kestävän kehityksen näkökulmasta on liian suureksi paisunut pääkaupunkiseutu. Se on olemassa eikä sille enää voi mitään. Pääkaupunkiseudun sisällä tehdään keskimäärin pisimpiä työmatkoja koko maassa.”

Vanhanen on mm. blogissaan puhunut Vihdin Ideaparkin puolesta siitä asti kun suunnitelma tuli keväällä julkisuuteen.

Täysin vastakkaisia lausuntoja on antanut asuntoministeri Jan Vapaavuori. Hänen mielestään Vindin kauppakeskushanke on ilmastopoliittisesti kestämätön, koska sinne pääsisi vain omalla autolla. Hän aikoo estää ympäristösyihin vedoten uuden Ideaparkin rakentamisen Vihtiin. Vapaavuoren mukaan ilmastopoliittiset kysymykset on juhlapuheitten ohella otettava tosissaan myös kaupan suuryksiköitä koskevassa päätöksenteossa.

Hallituksen ilmastopoliittinen neuvonantaja Oras Tynkkynen pitää suurten kauppakeskusten aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä suurina. Lempäälän Ideaparkissa kävi Tynkkysen mukaan viime vuonna seitsemän miljoonaa kävijää, joiden keskimääräinen asiointimatka oli sata kilometriä yhteen suuntaan. Yhtä Ideapark-käyntiä varten ajettiin siis 200 kilometriä autolla.

Tästä voidaan helposti laskea paljonko päästöjä syntyy, jos oletetaan yhdessä autossa matkustavan kaksi ihmistä: Ajokilometrejä vuodessa kertyy 650 miljoonaa, eli 16 275 kierrosta Maapallon ympäri. Polttoainetta kuluu 45 miljoonaa lirtaa, kolme tankkiautollista päivässä. CO2 päästöjä syntyy 117 miljoonaa kiloa vuodessa. Ja tämä vain Ideaparkin asiakasliikenteestä. Lisäksi tulee kauppakeskuksen tavaraliikenne, sähkö- ja lämmitysenergia, ja tietenkin itse rakentamisesta ja maankäytön muutoksesta johtuvat päästöt. Sekä ehkä suurimpana, kauppakeskuksessa myytyjen tuotteiden valmistuksessa syntyneet päästöt. Ilman Lempäälän Ideaparkkia asiakkaat olisivat ajaneet jonnekin muualle ja ostaneet ehkä vastaavat tavarat muualta. Kuinka paljon Ideaparkin kaltainen keskus yllyttää kulutuksen lisäämiseen, sitä ei taida tietää kukaan. Koska ostoksille tullaan kaukaa, saatetaan ostaa jotain vain ostamisen vuoksi.

Sähkönkulutus Suomessa kasvaa nopeimmin juuri palvelusektorilla, johon kauppakeskukset kuuluvat.

Vanhasen kommentti liian suuresta pääkaupunkiseudusta on mielenkiintoinen. Helsingistähän ollaan tekemällä tehty metropolia sekä kaupunki- että valtakunnan politiikassa. Vanhanen oli itse hyväksymässä Sipoon liitosta, jonka tarkoituksena on kasvattaa pääkaupunkiseutua entisestään. Erittäin mielenkiintoinen tieto on se, että pääkaupunkiseudun sisällä tehdään keskimäärin pisimpiä työmatkoja koko maassa. Se sinänsä sotii koko metropoli-ajattelua vastaan, jota ollaan nimenomaan perusteltu yhdyskuntarakenteen tiivistämisen tarpeella, mm. ilmastopoliittisista syistä.

Kahden ministerin täysin vastakkaiset näkemykset herättävät hämmennystä. Kumpi on oikeassa? Luulen ja pelkään, että kukaan ei tiedä. Mielipiteitä löytyy varmasti molempien näkemysten puolesta ja vastaan. Vihdin ideaparkin noustua keväällä otsikoihin paljastui myös, että vastaavia kauppakeskushankkeita on valmisteilla useita kymmeniä. Esimerkiksi Jyäskylään on tulossa kauppakeskus, joka on kaksi kertaa suurempi kuin Itäkeskuksen kauppakeskus Itä-Helsingissä. Näin, vaikka Itä-Helsingissä taitaa olla enemmän asukkaita kuin koko Jyväskylässä. Voiko joku väittää, että näille kaikille suunnitelluille kauppakeskuksille on olemassa todellinen tarve? Vai onko sittenkin kyse vain nopeasta voiton tavoittelusta?

Itseltä ei ole koskaan jäänyt yksikään tavara ostamatta sen takia, etten olisi löytänyt kauppaa missä sitä myydään. Koska Nummelassa on jo ainakin Citymarket ja Prisma, en usko, että Vihdissä olisi myöskään tätä ongelmaa. Huonekaluostoksilla voi käydä vähän pidemmälläkin, silloin harvoin kun se on tarpeen. Ideaparkkia onkin perusteltu enemmän työpaikkojen lisäämisellä. Sopii siis kysyä, onko työpaikkojen lisääminen kulutusta ja päästöjä lisäävällä konseptilla kestävän kehityksen mukaista ja hyväksyttävää nykyisessä tilanteessa, jossa kulutusta ja päästöjä pitäisi vähentää? Ja jos tässä ei ostata valita ilmastopoliittisesti oikeaa ratkaisua, miten ikinä osataan tehdä niitä paljon radikaalimpia päätöksiä mitä ilmastonmuutoksen torjunta tullee edellyttämään?

Johtopäätöksiä

Näyttää siltä, että tätä politiikkaa tehdään mielipiteiden ja ehkä paikallisten etujen nimissä. Mielipiteet vaihtuvat riippuen siitä, keneltä kysytään. Esitin tuossa muutamia yksinkertaisia ja pelkistettyjä laskelmia, mitä Lempäälän Ideaparkin vaikutukset ovat, ja mitä päästölähteitä kauppakeskuksen rakentamisessa ja ylläpidossa syntyy. Poliittisen argumentoinnin sijaan tällaisten hankkeiden vaikutukset pitäisi LASKEA. Ei esittää mielipiteitä ja mutu-kommentteja, vaan kylmän rauhallisesti LASKEA, jonkun puoluettoman tahon toimesta. Samaan tapaan kuin teollisuuslaitokset velvoitetaan tekemään YVA, eli ympäristövaikutusten arviointi. Päätökset tehtäköön LASKETTUJEN tietojen perusteella, ei äänestämällä. Päätöksen tekoa on vietävä nykyistä selvästi analyyttisempään suuntaan. Tästä hyvänä varoittavana esimerkkinä on bio-polttoaineiden valmistaminen syötäväksi kelpaavista raaka-aineista, josta asinatuntijat varoittivat ja joka on nyt osoittautumassa epäonnistuneeksi päätökseksi. Vai onko ongelma kenties siinä, että oikeiden päätösten tekemiseen ei tarvitakaan politiikkaa, vaan erilaisten syy-seuraus-suhteiden analyyttistä määrittämistä ja faktoissa pysymistä?

Alkava lama taitaa joka tapauksessa vähintään siirtää näitä megalomaanisia ostoshelvetti-hankkeita pitkälle tulevaisuuteen.

Vihdin Ideapark, kuten monet muutkin Sukarin vastaavat hankkeet, ovat rakennuslain ja maakuntakaavan vastaisia.

Vanhansen blogi:
http://www.keskusta.fi/Suomeksi/Matti/Paivakirja.iw3?showmodul=149&newsID=f8474886-b401-496a-b2b8-ea82056f87ba

Ideapark-kriitiikki kiihtyy:
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2008/05/16/ideapark-kriitiikki-kiihtyy/200813433/12

Sukari ja Vapaavuori ilmiriidassa Ideaparkista
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2008/05/08/sukari-ja-vapaavuori-ilmiriidassa-ideaparkista/200812681/12

Vapaavuori saa kiitosta kurinpalautuksesta
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2008/05/08/vapaavuori-saa-kiitosta-kurinpalautuksesta/200812774/12

Vanhanen puolustaa Vihdin Ideaparkia
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2008/05/12/vanhanen-puolustaa-vihdin-ideaparkia/200813009/12

Kumpula-Natri ihmettelee Vanhasen Ideapark-lausuntoja
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Kumpula-Natri+ihmettelee+Vanhasen+Ideapark-lausuntoja/1135236331249

Vanhasen Ideapark-kommentti repii hallitusta
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/23522-vanhasen-ideapark-kommentti-repii-hallitusta

Kiimingin Ideapark vastatuulessa
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/31417-kiimimgin-ideapark-vastatuulessa

Ideapark salattiin ympäristökeskukselta
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2008/08/06/ideapark-salattiin-ymparistokeskukselta/200820292/12

Salassa valmisteltu Ideapark kismittää Vapaavuorta
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2008/08/05/salassa-valmisteltu-ideapark-kismittaa-vapaavuorta/200820215/12

Asuntoministeri Jan Vapaavuori: Ideapark on vain jäävuoren huippu
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=288144

EkoAKE – uuden auton kulutus- ja päästötiedot
http://www.ake.fi/AKE/Ympäristö/EkoAKE/

/1/Karkkilan Tienoo 29.10.2008 – Nro85

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s